Сверхманевренность

Specialists continue discussions about usefulness of super-agility manoeuvres demonstrated by the Su-37, such us "cobra", "mangust", "chakra". Their combat worth is often being questioned. Some observes say as though those manoeuvres are of no use in aerial combat and that "any western fighter can do those". However, no-one can do what the Su-27 does. The Su-37 does a lot more. Controllability at super-agility regimes featuring low speeds and high angles of attack is provided by complicated control systems and thrust-vectoring. The gist of the super-agility is energetic, up to 60-70 degree/sec, turning over the fore-and-aft axis of the plane. This allows the pilot to aim at the target and keep it in sight to guide weapons. The respective drop in speed is fully compensated for with the ability to fire a weapon before the enemy can do it. High lift-to-drag ratio and excessive engine thrust enable the Su-37 pilot to accelerate quick and regain manoeuvring speed quickly. Flight tests have proved usefulness of the new manoeuvres in aiming at targets. In addition to the technical superiority, the Su-37 also gives its pilot a morale advantage, for he knows the plane will not enter stall at low speeds. The weaponry on the Su-37 and Su-30MK allows those fighters to maintain air superiority within a 1,000-km radius. Sukhoi test-pilot Eugeny Frolov is convinced that any military fighter-pilot can master flying the Su-37 and make use of its unique combat capabilities.

 

Второе рождение дирижабля

The Aero-Energia company and the scientific-industrial centre Aviatechservis-Union have developed a new design of airship featuring improved flight performance and operational economics. The designers managed to solve problems of fire-protection and controllability at low height and speeds. They developed a series of such airships with payload from 1 to 100 t. It can be increased further by connecting several airships in one transport system. Roughly, the operational expenses are estimated to be Rbs200 per one km-tonne. Aviatechservis-Union wellcomes co-operation in this promising for investors project.

 

Это русское слово "Спутник"

Forty years ago, on 4 October 1957, the R-7 booster put into orbit the world's first artificial satellite, the Sputnik-1. The 267-t rocket lifted off from Baikonur cosmodrome at 22:28:34 Moscow time to deploy the satellite weighing 83.6 kg, which started working in orbit 314.5 sec after the launch. Its active life terminated on 25 October 1957. Having spent in orbit 92 days and made 1,440 revolutions over the Earth, the satellite burned down in the tense layers of the atmosphere on 4 January 1958.

 

Место встречи - 60-й меридиан

The first "mooners" went back to the Earth along the 60 meridian of eastern longitude. Calculations made by specialists in ballistics showed that the spacecraft might enter the dense atmospheric layers starting from the 13 degree south latitude. To find them, the 8th Navy squadron was founded, supplemented by combat ships, submarines and a Naval Aviation regiment flying Tu-95RTs. The route for the Tu-95s from Russia to the Indian Ocean throughout Iran was agreed upon with via diplomatic channels. The first search mission, in which eight Tu-95s participated, was successfully flown on 21 September 1968. Airborne for 18 hours, the Tu-95s found the ditched spacecraft and located its co-ordinates. Totally, the regiment performed over 10 such missions to the Indian Ocean.

 

Сибирская закалка Су-27

Выдающиеся летные характеристики и огромный потенциал развития самолета Су-27 дали жизнь последующему семейству: Су-27УБ, Су-30, Су-33, Су-34, Су-35, Су-37. Это семейство обязано своим существованием трем источникам: замыслу Павла Осиповича Сухого по интегральной, статически неустойчивой компоновке; огромной творческой воле, интуиции и предвидению Михаила Петровича Симонова; уникальному по охвату экспериментальному материалу СибНИА. Первое время проекту самолета Су-27 не везло. Испытания полной модели начались в 1975 г. и выявили целый ряд недостатков предварительной компоновки. Критике было подвергнуто все: сама форма крыла в плане, форма и компоновка горизонтального и вертикального оперения. Было испытано беспрецедентное количество вариантов наплывов крыла и других элементов компоновки. Огромный объем экспериментальных данных, полученных в СибНИА, свидетельствовал о необходимости изменения почти всех элементов первоначальной аэродинамической компоновки самолета. Михаил Петрович Симонов уже в 1976 г. сформировал компоновку с совершенно новым аэродинамическим обликом. При этом ввел исключительно важный элемент - адаптивное отклонение механизации передней и задней кромок. Большое внимание СибНИА было уделено аэродинамике при неустановившихся движениях. Были проведены обширные опыты по исследованию характеристик аэродинамического демпфирования и выявлены области кинематических параметров, в которых возникает "антидемпфирование"; проведены испытания по тем временам совершенно "экзотических" вариантов компоновки самолета Су-27, в том числе с передним горизонтальным оперением. Была изучена возможность защиты входов в двигатели при движении самолета по ВПП. С учетом других изменений в конструкции, силовой установке и бортовом комплексе получился совершенно новый, радикально улучшенный самолет.

 



Hosted by uCoz